lørdag 28. mars 2015

Votter 2015 damevott frå Selbu

Strikketradisjon fra Selbu
 Selbu,ei bygd i midt-Norge,
er kjent for sin strikketradisjon med Selburosa,
eller Åttebladrosa som er det mest kjente mønsteret.
Etter tradisjonen var det Marit Emstad som oppfant Selbustrikkingen.
En sommer hun var på setra 
strikket hun de første vottene med totrådsbinding, 
altså mønster i to farger, over hele votten.
Åttebladrosa, "skjennrosa" var hovudmotivet.
Året var 1852, og hun var 16 år gammel
Siden lærte hun bort totrådsteknikken til slekt og sambygdinger...
- og nå til meg 
 - i dette heftet er det mange mønster og oppskrifter,
det første paret eg valgte å strikka, 
er damevott med vrangbord.
- dette vart "heimeåleinearbeid", 
eg måtte stadig studere oppskrifta for å få med meg alle detaljer.
Vottane blei litt store, 
men dei tover seg vel etter kvart når dei er i bruk.
Garn: Rauma 2-tr
pinner nr 2

2 kommentarer:

  1. Lekre selbuvotter! Svart og hvitt er bankers, og dette var et originalt mønster. Jeg har faktisk dette heftet, men har ikke strikka noe fra det. Jeg har så lett for å strikke de samme mønstrene gang på gang.

    God påske fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Kjempeflotte votter har du strikkt. Så fine strikkearbeid og klassisk farger - tover votter seg i bruk eller har du vaske varm. Jeg har to vottene strikkt med ull og begge to blei litt store - og jeg tenker - kanskje jeg vil prøve tove med varm vann???
    Originalmønsteret med åttebladrosa er så veldig fint... jeg liker veldig :-)))
    Mener du - jeg kan få mønsteret med de buede linjene? Takk deg for historien.
    Kanskje votter er enda større med originalmønsteret.
    Takk for super vakre bilder. Ha en riktig god påske. Hilsen fra Viola


    SvarSlett