torsdag 25. januar 2018

Votter 2018 Eigersundsvotten

For ikkje lenge sidan 
fekk eg høyra om ein Eigersundsvott.
Sidan eg starta mitt prosjekt,
så har eg leita etter lokale vottetradisjoner,
og når det gjeld Egersund,
så har eg ikkje fått noko napp før no.
Kanskje ikkje så merkelig at ingen kjente til votten
i den tid eg spurde meg rundt,
for dette mønsteret er nokså nylaga.
.
uppps - eg ser først nå at eg har gløymt ei bord på eine votten....
sånn kan det gå...
- eg syns den eine var litt kortare enn den andre...
 Historikk:
Egersund Husflidslag har i 2016
 jobbet med å utforme et mønster 
for en strikket vott,som vi vil kalle Eigersundsvotten.
.
Med utgangspunktet i et par gamle votter 
som stammer fra Helleland i Eigersund Kommune,
samt et par knestrømper fra begynnelsen av1900-talet, 
også disse fra Helleland, 
har vi forsøkt å bruke det gamle mønsteret i vår nye vott.
.
 resten av historien får du med mønsteret...
vottane er strikka i Ask, Norsk Ullgarn 100% norsk ull
- eg valgte å bruke pinne 2,5 og strikke største str
passer til dame/mann
Egersund Husflidslag har pakker med garn og mønster for salg,
så ta kontakt med dei om du er interessert....

2 kommentarer:

  1. Fine votter! Tommelen ser litt lang ut. Stemmer det? Har opplevd det på flere vottemønstre.

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar
      Ja, tommelen er litt lang.

      Slett